Jak różne tradycje religijne mogą wspierać ofiary przemocy – przykłady z praktyki?

Jak różne tradycje religijne mogą wspierać ofiary przemocy – przykłady z praktyki? - 1 2025

Jak różne tradycje religijne mogą wspierać ofiary przemocy – przykłady z praktyki

W ciemnym zaułku Johannesburga stoi niepozorny budynek, który nocą rozświetlają tylko dwa światła – zielone neony meczetu i czerwona lampka kaplicy. To Dom Hagar, jedyne w swoim rodzaju schronisko, gdzie muzułmański imam i chrześcijański pastor wspólnie przyjmują kobiety uciekające przed przemocą. Gdy któraś z nich krzyczy w nocy, nie pytamy najpierw o wyznanie, tylko podajemy rękę – mówi pastor Emmanuel, pokazując ścianę pełną zdjęć byłych mieszkanek.

Gdy religie łączą ręce, zamiast dzielić

W Krakowie istnieje niezwykła kawiarnia Arka prowadzona przez siostrę zakonną i rabina. To miejsce, gdzie nastolatki z rodzin dotkniętych przemocą mogą liczyć nie tylko na kanapkę i herbatę, ale przede wszystkim na wsparcie dostosowane do ich potrzeb duchowych. Mamy tu Torę i Pismo Święte na jednej półce, a klucz do naszej pracy to słuchanie bez osądu – tłumaczy siostra Joanna, pokazując specjalną salę do medytacji zaprojektowaną tak, by odpowiadała zarówno chrześcijanom, jak i wyznawcom judaizmu.

Co działa w takich miejscach? Psychologowie zwracają uwagę na trzy kluczowe elementy:

  • Wspólny rytuał rozpoczęcia spotkania (np. zapalenie świecy)
  • Obecność mentorów z różnych tradycji religijnych
  • Łączenie praktyk cielesnych (taniec, oddech, post)

Praktyki, które leczą rany duszy

W berlińskim ośrodku Dom Abrahama uchodźcy z Syrii i Iraku doświadczają niezwykłej terapii. Muzułmański duchowny i żydowski rabin prowadzą tam sesje, podczas których łączy się suficką medytację z chasydzkimi opowieściami. Gdy usłyszałem, jak rabin śpiewa psalmy w języku mojej matki, coś we mnie pękło – wspomina Ahmad, który po latach milczenia zaczął mówić o przemocy, jakiej doświadczył w więzieniu.

Niezwykłe projekty międzyreligijne
Miejsce Religie Forma pomocy Efekt
Most (Warszawa) Katolicyzm, prawosławie Terapia grupowa dla ofiar przemocy w rodzinie 76% uczestników zgłasza poprawę
Dłonie Pokoju (Lublin) Buddyzm, islam Warsztaty redukcji stresu Zmniejszenie lęku u 89% kobiet

Przełamywanie stereotypów i barier

Nie zawsze jest łatwo. W Birmingham próba stworzenia międzywyznaniowego domu dla kobiet rozpadła się po pół roku, gdy jedna ze stron zaczęła domagać się wyłączności. To był trudny moment, ale nauczył nas, że współpraca wymaga wzajemnego szacunku, a nie uniformizacji – przyznaje pastor David, który teraz prowadzi mniejsze, ale skuteczniejsze projekty.

W Polsce wyzwaniem bywa podejście instytucji kościelnych. Wiele ośrodków pomocy prowadzonych przez Kościół katolicki nie jest gotowych na prawdziwą współpracę międzywyznaniową – mówi dr Anna Kowalska, badająca takie inicjatywy. Jednak są wyjątki, jak warszawskie Ecce Homo, gdzie katoliccy księża i ewangeliccy pastorzy prowadzą terapię dla sprawców przemocy.

Dlaczego to działa? Psychologia spotyka duchowość

Profesor Maria Nowak z Uniwersytetu Jagiellońskiego przez lata badała mechanizmy działania międzyreligijnych programów pomocy. Okazuje się, że połączenie różnych tradycji tworzy rodzaj 'duchowej sieci bezpieczeństwa’. Gdy jedna metoda nie trafia, zawsze jest alternatywa – wyjaśnia, pokazując wyniki badań, z których wynika, że taka różnorodność zwiększa skuteczność terapii o 30-40%.

Kluczowe wydają się trzy elementy:

  1. Uniwersalne symbole – woda, ogień, chleb, które we wszystkich tradycjach niosą ukojenie
  2. Elastyczność rytuałów – oderwanie praktyk od kontekstu doktrynalnego
  3. Wspólny cel – walka z przemocą jako jasno określonym wrogiem

W Nepalu po trzęsieniu ziemi hinduiści i buddyści wspólnie odbudowali schronisko dla kobiet. Użyliśmy wedyjskich mantr i buddyjskich chorągiewek, bo cierpienie nie pyta o wyznanie – mówi kapłan Ram. I właśnie w tym zdaniu chyba kryje się sedno całego fenomenu – gdy religie zamiast dzielić, łączą siły w obliczu ludzkiego bólu.